6 sfaturi pentru zborul cu avionul venite direct de la însoțitorii de bord. Este greșit sau nu să aplauzi la aterizare?

de: Dumitrescu Andrei
23 11. 2022

Navigarea în lumea aeroporturilor și a avioanelor în această perioadă poate fi stresantă, dar dacă cineva este expert în călătorii de sărbători, acela este însoțitorul de bord.

Doi veterani ai personalului de cabină, însoțitorul de bord britanic Kris Major și americanul Allie Malis, au oferit sfaturi și trucuri referitoare la unele dintre cele mai arzătoare întrebări legate de călătoria cu avionul.

1. Care este cel mai bun moment pentru a zbura?

Unele destinații oferă mai multe zboruri pe parcursul zilei, așa că este mai bine să pleci devreme sau să o lași mai târziu? Malis votează pentru prima oră a dimineții atunci când face călătorii personale.

„Acesta este trucul meu”, spune ea. „Nu știu dacă ar trebui să le spun de fapt tuturor. Altfel, îmi vor lua toate zborurile de dimineață.”

Logica lui Malis este că este mai puțin probabil ca vremea să deranjeze zborurile la prima oră, chiar dacă au existat întârzieri cu o zi înainte, sistemul s-a resetat de obicei peste noapte.

Când vine vorba de călătoriile de sărbători, Malis – care este, de asemenea,  reprezentantul pentru afaceri guvernamentale la Association of Professional Flight Attendants, un sindicat care reprezintă personalul navigant al American Airlines – sugerează să lăsați un timp tampon dacă puteți.

De exemplu, dacă zburați cu o zi înainte de Ajunul Crăciunului, mai degrabă decât pe 24, veți avea o mică marjă de manevră.

Întârzierile se întâmplă și Malis le reamintește pasagerilor că însoțitorii de bord și pasagerii sunt „în aceeași barcă”.

Un coleg însoțitor de bord, Major, care a lucrat pe distanțe lungi și scurte de-a lungul carierei sale și care este, de asemenea, președinte al Comitetului comun al personalului navigant al Federației Europene a Lucrătorilor din Transporturi, care reprezintă însoțitorii de bord și piloții europeni, este de acord cu această informație.

„Dacă nu putem pleca, nu putem pleca”, spune el. „Vom face tot ce ne stă în putință pentru a merge – pentru că este în interesul nostru să mergem.”

Și, contrar a ceea ce ar putea crede unii pasageri, însoțitorii de bord nu ascund informații pasagerilor. „Nu are rost”, spune Major.

Așa că, dacă stați pe un zbor cu întârziere, nu ezitați să cereți însoțitorului de bord toate informațiile pe care le puteți obține. Major spune că îi va îndruma pe pasageri către biroul potrivit pentru a face o nouă rezervare.

2. Cum învingeți decalajul de fus orar?

Dacă traversați fusul orar, Major crede foarte mult într-un pui de somn la sosire – cu un singur avertisment: să fie scurt și apoi să stați treaz până la căderea nopții.

„Nu te duce la culcare și nu dormi până la capăt, pentru că rămâi în timpul tău, nu-ți ajuți propriul ceas al corpului să-ți reajustezi ritmul circadian”, spune el, pentru CNN Travel.

Acestea fiind spuse, uneori însoțitorii de bord se află într-o destinație doar pentru 24 de ore. În acest caz, Major spune că, de obicei, aceștia rămân în fusul lor orar de acasă. Iar Malis consideră că unii călători ar putea găsi acest lucru util în timpul sezonului de sărbători.

„S-ar putea să călătorești doar câteva zile, va fi un decalaj orar când te adaptezi la noul fus orar și un decalaj orar când te întorci câteva zile mai târziu, așa că, eventual, să rămâi în fusul tău orar de acasă ar putea fi de ajutor”, spune ea.

Malis subliniază, de asemenea, importanța „hidratării, a consumului de alimente nutritive și a exercițiilor fizice”. Și de „a rămâne în sincronizare cu corpul tău cât mai bine posibil”.

„Într-adevăr, singurul mod în care am ajuns atât de departe în cariera mea de însoțitor de bord, este prin prioritizarea odihnei”, spune ea.

„A fi obosit poate afecta totul, sărbătorile pot fi stresante, așa că oferă-ți cea mai bună șansă de odihnă adecvată pentru a te bucura de sezonul de sărbători în cele mai pozitive și mai festive moduri.”

3. Pot pasagerii să schimbe locurile?

„Dacă un pasager vrea să îi ceară unui alt pasager, nu îl putem opri”, spune Major, care spune că, din experiența sa, călătorii sunt adesea fericiți să facă schimb pentru a permite părinților să stea cu copiii.

Însoțitorii de zbor susțin acest tip de schimb, dar vor încerca să nu intervină decât dacă există probleme.

„Este în interesul nostru să aducem oamenii împreună, pentru că nu vrei să suferi din cauza separării oamenilor”, spune el.

De asemenea, Malis consideră că este puțin ironic faptul că rândurile de la ieșirea de urgență sunt uneori comercializate ca locuri premium, cu o băutură gratuită inclusă.

„Oamenii cărora li se cere să fie dispuși și capabili să ajute în caz de urgență sunt poate mai predispuși să bea câteva băuturi dacă stau acolo. Dar așa stau lucrurile, așa sunt comercializate acele locuri”, spune Malis. „Din fericire, nu avem multe evacuări de urgență”.

4. Jaluzelele de la ferestre ar trebui să fie ținute închise sau deschise?

Unii oameni le vor ridicate, alții le vor coborâte. Major spune că jaluzelele de fereastră pot fi o problemă controversată, în special pe zborurile de lungă distanță, dar răspunsul este adesea destul de clar.

„Dacă este un zbor de noapte, închideți-le”, spune Major. „Doar o singură persoană care deschide jaluzelele, lumina intră și îi ține pe oameni treji și poate avea cu adevărat un impact asupra oamenilor. Înțelegeți totuși – oamenii vor să se uite pe geam. Dacă zbori deasupra Himalayei, vrei să arunci o privire spre Muntele Everest. De ce nu ai face-o?”

De asemenea, jaluzelele trebuie să fie deschise la sosire din cauza reglementărilor de siguranță, spre supărarea unor pasageri somnoroși. Major spune că, dacă pasagerii se împotrivesc, va încerca să le explice că echipajul trebuie să poată vedea afară pentru a se adapta la lumină, în cazul în care apar probleme.

„Cred că oamenii acceptă mult mai bine o explicație decât un ordin”, spune el. „O explicație… oferă un anumit respect reciproc”.

5. Însoțitorii de bord mănâncă și beau aceeași mâncare ca pasagerii?

Malis și Major spun că însoțitorii de bord pot mânca și bea din produsele culinare ale companiei aeriene, dar pot alege să nu o facă.

„Opțiunile din avion nu sunt întotdeauna alimentele care mă vor menține cea mai alertă”, spune Malis, care spune că de obicei împachetează gustări ușoare precum hummus, mere și popcorn.

„Voi spune că beau multă cafea din avion, dar de obicei îmi aduc propria cafea – cel puțin am una în drum spre serviciu sau la aeroport care este puțin mai tare – și o sorb din ea toată dimineața.”

Major spune că evită alimentele care l-ar putea face să se simtă balonat. Principalul său obiectiv este să bea multă apă la bord.

„Întotdeauna veți vedea că echipajul are o sticlă de apă și o băutură caldă pe undeva, au un ceai sau o cafea.”

Major spune că unii membri ai echipajului își vor aduce și propriile mese la bord, adesea din cauza unor cerințe dietetice, dar compania sa aeriană nu permite echipajului să încălzească mâncare de acasă în cuptoarele de la bord.

6. Ce credeți când pasagerii aplaudă la aterizarea avionului?

Major sugerează că acesta este un lucru regional și că este mai frecvent pe zborurile europene.

„Italienii o fac în fiecare zbor, de fiecare dată. Uneori, după turbulențe puternice, vor aplauda. Îi înțelegi… oamenii sunt doar ușurați să ajungă acolo, pentru că nu prea înțeleg turbulențele”, spune el.

Malis spune că în SUA, pasagerii aplaudă de obicei doar după un zbor foarte agitat.

„Cred că oamenii sunt surprinși că avionul a aterizat, nu sunt sigur? Majoritatea avioanelor aterizează”, spune ea.

„Personal, cred că este cam de prost gust. Cred că mulți însoțitori de bord ar fi de acord cu mine în această privință.”